Tuesday 20 September 2016

Viral“Apa Salah Saya Sampai Kena Kanser Paru-Paru,” Rintih Seorang Wanita Sambil Suami Merokok Diluar

Tags
loading...

1
Setiap insan sudah pasti tidak menginginkan atau hendak mengelak dari mereka terkena penyakit walaupun ianya hanyalah penyakit bias kerana penyakit merupakan sesuatu yang menyakitkan dan memerlukan kita bertindak untuk menanganinya seperti melakukan pemeriksaan.
Ramai kita terdengar di luar sana ramai orang memerlukan bantuan untuk mengubati penyakit mereka, ada yang memerlukan pembedahan sehingga berharga ratusan ribu ringgit dan ada penyakit yang meragut nyawa.
Bayangkan bagaimanakah perasaan mereka-mereka buat kali pertama selepas disahkan menghidapi penyakit yang serius seperti kanser atau sebarang penyakit kronik.
Dikongsikan oleh seorang pelajar perubatan kisah pengalamannya bertemua pesakit-pesakit seperti ini, beliau menceritakan kisah di mana seorang wanita telah disahkan menghidapi kanser paru-paru.
Beliau dilihat seolah-olah tidak dapat menerima kenyataan mungkin kerana agak tertekan ketika itu.
Jom kita baca kisah ini.
Aku ni student fourth year medicine di sekian sekian universiti. Hehe rahsia sikit. Tapi aku nak share dekat budak-budak IIUM or even semua rakyat Malaysia yang membaca post ni sedikit sebanyak ilmu yang aku dapat dari prof aku.
Sebagai medical student, most of the time kitaorang ni spend masa di hospital , bersama pesakit dan doktor. Apa yang best berkepit dengan professor ni, lagi lama diorang berkhidmat lagi banyak cerita diorang suka share. Aku pulak jenis suka dengar cerita orang, so memang kena sangat lah.
Okok nak dijadikan cerita, aku tengah berkepit dengan doktor bedah aku dalam bilik doktor menanti patient datang.
After a while, ada seorang perempuan kurus lingkungan umur 30-an dengan seorang laki maybe suami dia masuk bilik.
Perempuan ni, aku letak nama samaran sebagai Temah lah untuk senang cerita. Temah ni datang hospital sebab asyik sesak nafas dan batuk tak berhenti-henti. Lambat jugakla dia datang hospital , katanya sebab dia ambil ubat batuk beli dekat farmasi je sebelum sebelum tu. Dia dah pergi bahagian general medicine, tapi takde perubahan so dia dirujuk ke bahagian Surgery.
Doktor check akak ni throughly. Ambil sample sana sini, suruh pergi ambil x-ray bagai(kalau bagitau details jadi panjang pulak, so aku cerita ala kadar je ye) Aku perhati je akak ni, seriously kurus yang amat.
Sambil sambil tunggu keputusan report lab pesume. Akak Temah ni bercerita la pasal cuti sekolah nanti keluarga dia inshaAllah nak bercuti. Dia cerita pasal anak-anak kecil dia. Meanwhile laki dia yang nampak bosan tu tetibe keluarkan rokok dari poket and mintak izin nak keluar bilik doktor kejap.
Sampai je report lengkap dari semua jabatan, aku jenguk fail patient tu. Tertulis,
“Small lung cell cancer stage IIIb”
Ya allah kanser dia dah advanced
Doktor try sampaikan berita kanser, dia terdiam kejap and then terus menangis depan kami time tu. Blank jugakla aku time tu taktau nak buat apa.
Doktor try nak tenangkan dia tapi akak Temah ni tak berhenti-henti nangis. Dia cakap dekat kami,
“Apa salah saya sampai kena macam ni?”
Sebak gila kot tengok. Ikutkan hati aku pun nak nangis sama.
Lepas tu dia sambung lagi cakap,
“Saya solat 5 waktu macam muslim lain, saya tak pernah lawan cakap mak ayah dengan suami saya. Kenapa saya yang kena? Anak-anak saya nanti macam mana?”
2
Bunyi dia macam terus hilang harapan eventhough tak mula treatment pun lagi. Doktor dengar je luahan hati dia sampailah dia habis meraung dalam bilik tu. Suami dia? Still tengah merokok dekat parking lot hospital gamaknya.
Bila dia dah balik dengan mata bengkak, doktor terus pusing dekat aku and cakap dia kesian dengan orang baik macam tu.
Dia takde buat salah tapi dia terkena tempias penyakit atas perbuatan orang lain.
Doktor kata memang makin berat ujian kita sebenarnya Allah makin sayang dekat kita. Tapi tak semua orang perasan benda tu. Ada orang bila dapat tahu berita buruk, memang tak boleh fikir positif and secara waras on that time. Biasalah manusia.
Patient takde yang masuk lagi time tu, so dia reveal la one of the factor kanser patient tadi.
“Suami dia smoker”
“Kalau dia duduk rumah terperap tak terdedah dengan udara luar yang tercemar macam mana pun, suami dia tu still dedahkan dia dengan asap rokok. Dalam rumah”
Aku terdiam.
“Suami dia light smoker. Merokok untuk isi masa lapang je. Tu yang buat saya rasa bertambah kesian dengan akak tadi”
Aku pun tanyalah kenapa.
“Sebab light smoker ni bukan ketagih dengan rokok pun. Diorang ni just nyalakan puntung rokok tu as a habit. Habit sebenarnya senang nak buang. Disebabkan dia tak buang habit tu, dia tingkatkan risk dia and akak tadi kena kanser.” 
 
Terkejut gila aku dengar perkataan habit “seriously?”
Doktor tu sambung lagi
“Yes. Habit. Habit menyalakan puntung rokok. Bila tengah stress nyalakan rokok, bila tengah tunggu bas nyalakan rokok, bila tengah tunggu lunch nyalakan rokok. Its a habit. Habit that might kill someone”
3
Aku jadi marah bila dengar pasal facts habit ni. Kalau addicted aku boleh tolerate lagi sebab aku tahu memang susah nak berhenti dari amik nikotin.
Tapi habit. Habit kills people that you love.
Guys aku pun dulu smoking. Heavy smoker pulak tu. Tapi aku dah stop. Kalau a heavy smoker boleh stop, why not you guys?
Ah kau nak cakap nanti bila tak merokok , kawan kawan kau ejek sebab nampak tak cool? Weh seriously lembik lah weh kalau kau rasa inferior kawan kawan ejek.Lantakla kawan kau nak ejek ke apa ke.
Nak kata sebab susah nak stop? Oi ingat sikit aku heavy smoker pun survive stop rokok ok. Heavy smoker lagilah siap ada withdrawal syndrome bagai weh. Seksa. Tapi aku survive.
Dalam al-quran pun dah kata jangan memudaratkan diri.
“Dan janganlah kamu membunuh diri kamu sendiri (dan membunuh orang lain). Sesungguhnya Allah Maha Pengasih terhadap kamu”- Surah An-Nisaa’ ayat 29.
Pastu sila rajin sikit bukak al-quran baca surah al-Baqarah ayat 195. pun terangkan oasal jangan binasakan diri.
Aku bukan ahli ulama’ nak haramkan rokok tapi aku pesan dari segi agama jangan lah kau nak memudaratkan diri.
Mungkin kau tak kena tapi orang lain boleh kena.
P/s: Dear akak Temah, please be strong. Dear smoker on habit please stop smoking and chew a gum instead – Said the Surgeon incharge.
Nota kaki: Jangan ada yang komen kata sakit, penyakit, ajal maut tu semua takdir Allah. Mahu ada kena terajang dengan aku.


EmoticonEmoticon